Je bekijkt een verouderde website

DWB Internet heet sinds enige tijd Webbureau Holland
Bezoek hier onze actuele website »

Voor webshop eigenaren: De nieuwe consumentenwet

Categorieen: E-commerce

Er verandert het nodige in de consumentenwet per 13 juni 2014. Er worden per die datum nieuwe eisen gesteld waaraan webshops moeten voldoen die bijvoorbeeld betrekking hebben op het bestelproces, de procedures die gelden voor retourzendingen en ‘verborgen kosten’.

Onderstaand een opsomming van enkele van de veranderingen die voor u als webshop eigenaar het meest van belang zijn.

Let wel: onderstaande nieuwe regelingen gelden alleen voor B2C shops. Webwinkels die alleen leveren aan zakelgijke klanten vallen niet onder de nieuwe wet.

Herroepingsrecht

Terwijl de consument tot nu toe een wettelijke termijn van 7 dagen had om een online aankoop ongedaan te maken, wordt die termnijn vanaf 13 juni verlengd naar 14 dagen. Dat wil zeggen dat een koper binnen 14 dagen goederen terug mag sturen zonder opgave van redenen. Deze periode van 14 dagen gaat in op het moment dat de consument de goederen ontvangt.

Wanneer de verkopende partij de klant voor aankoop niet voldoende over het product heeft geinformeerd, dan kan deze herroepingsperiode zelfs worden verlengd tot maximaal 1 jaar.

Verborgen kosten

Alle kosten die samenhangen met een aankoop moeten expliciet door de verkopende partij worden vermeld; denk hierbij aan zaken als administratie- en portokosten en kosten die behoren bij een gekozen betaalmethode.. Zogenaamde ‘verborgen kosten’, dus kosten waarvan niet steeds volkomen helder is dat zij bij het uiteindelijke aankoopbedrag zullen worden opgeteld, zijn niet toegestaan.

Wanneer er sprake is van bijkomende kosten, dan dient de consument hiervoor een bevestiging te hebben gegeven voordat de overeenkomst kan ingaan.

Standaard ‘akkoord’ verboden

Standaard aangevinkte checkboxjes zijn niet langer toegestaan. Dus de vraag of de consument akkoord gaat met uw algemene voorwaarden zal hij zelf moeten beantwoorden met het aanvinken van een checkbox en mag u niet ‘gemakshalve’ alvast voor hem doen. Ook in geval van het afnemen van extra zaken is het verboden om standaard aangevinkte checkboxen te gebruiken.

Conformiteit

U bent met het ingaan van de nieuwe wet verplicht om de kopende partij uitleg te geven over conformiteit, wat zoveel wil zeggen als ‘wettelijke garantie’. Deze vorm van garantie is geen service van de webshop maar een wettelijke vereiste waaraan de online verkoper is gehouden.

Transactiekosten

U mag als webshop voor zogenaamde transactiekosten niet meer niet meer bij de consument in rekening brengen dan de werkelijk gemaakte kosten. Wanneer bijvoorbeeld uw bank per iDEAL-betaling € 0,35 aan u in rekening brengt, dan mag u deze kosten aan de klant doorberekenen (mits expliciet vermeld, zie boven) maar nooit meer dan in dit geval € 0,35.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor de telefoonkosten die uw helpdesk in rekening brengt; deze mogen nooit meer zijn dan de werkelijk door u gemaakte telefoonkosten.

De bestelknop

Bij het plaatsen van een bestelling moet het voor de bezoeker duidelijk zijn dat klikken op de bestelknop een betalingsverplichting tot gevolg heeft. Als voorbeeld wordt hier en daar genoemd dat de bestelbutton voortaan de tekst ‘Bestellen met betalingsverplichting’ zou moeten hebben.

Hiervoor is vast een prettiger (lees: vriendelijker) alternatief te bedenken, maar vast staat in elk geval dat de online consument op het moment dat hij zijn bestelling definitief plaatst, ondubbelzinnig op de hoogte gebracht moet zijn van het feit dat hij een daarmee betalingsverplichting aangaat.

Wilt u advies, meer informatie of een afspraak maken voor een vrijblijvend gesprek? Bel of mail ons.